У Черкаській області як і по всій
Україні гостро стоїть питання несанкціонованих (стихійних) сміттєзвалищ.
Захоронення відходів на ділянках, що не є спеціально облаштованими для цього,
становить екологічну катастрофу для жителів навколишніх населених пунктів. Адже
небезпечні речовини зі сміття потрапляють напряму в ґрунт та водоносні
горизонти, погіршуючи тим самим якість питної води, поверхневих вод та водні
об’єкти. Такі стихійні сміттєзвалища дуже часто стають причиною пожеж, які
викликають забруднення атмосферного повітря і отруєння навколишнього природного
середовища.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про відходи»,
вирішення питання щодо організації збирання та видалення побутових відходів та
здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного
законодавства відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування,
тобто органи місцевого самоврядування зобов’язані вживати заходи стосовно
недопущення утворення несанкціонованих сміттєзвалищ твердих побутових відходів
на підконтрольній території та своєчасного їх видалення на сміттєзвалища.
Згідно ст. 35-1 Закону України
«Про відходи», захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально
обладнаних для цього полігонах/звалищах.
Державною екологічною інспекцією
Центрального округу реагуючи на звернення громадян, проведено перевірки по
виявленню стихійних сміттєзвалищ на територіях Степанківської, Мошнівської,
Руськополяньської та Сагунівської сільських рад Черкаського району. Наслідком
неорганізованої територіальними громадами роботи зі збору сміття на
підпорядкованих територіях є утворення стихійних сміттєзвалищ. Загальна площа
засмічених земельних ділянок склала 3109,1кв.м. Голів вищезазначених сільських
рад притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.ст. 52 та 82 КУпАП
(засмічення земельних ділянок відходами і порушення вимог щодо поводження з
відходами під час їх збирання,
перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або
захоронення) та направлено вимоги щодо ліквідації несанкціонованих
сміттєзвалищ.
Ця ситуація свідчить про
неналежний контроль з боку органів місцевого самоврядування, в частині
земельного та природоохоронного законодавства відповідно до ст. 33 Закону
України «Про місцеве самоврядування в Україні» та недостатньо організовану
роботу комісій з питань поводження з безхазяйними відходами.
Розмір шкоди, заподіяної
навколишньому природному середовищу внаслідок засмічення земельних ділянок
становить 406, 007 тис. грн.
Державною екологічною інспекцією
Центрального округу порушникам пред’явлено претензії щодо добровільного
відшкодування розміру шкоди, завданої державі внаслідок засмічення земельних
ділянок побутовими відходами.
Руськополянською сільською радою
добровільно відшкодовано
54,070 тис. грн. шкоди, завданої державі внаслідок засмічення земельних
ділянок побутовими відходами.
Матеріали передані правоохоронним органам для вжиття заходів реагування.